بسمه تعالی
پرسشهای متداول ماده(6) قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور
1) منظور از شرکت دولتی چیست؟
به موجب ماده (4) قانون محاسبات عمومی کشور شرکت دولتی واحد سازمانی مشخصی است که با اجازه قانون به صورت شرکت ایجاد شود و یا به حکم قانون و یا دادگاه صالح ملی شده و یا مصادره شده و به عنوان شرکت دولتی شناخته شده باشد و بیش از 50٪ سرمایه آن متعلق به دولت باشد. هر شرکت تجاری که از طریق سرمایه گذاری شرکتهای دولتی ایجاد شود، مادام که بیش از پنجاه درصد سهام آن متعلق به شرکتهای دولتی است، شرکت دولتی تلقی میشود.
تبصره - شرکتهایی که از طریق مضاربه و مزارعه و امثال اینها به منظور به کار انداختن سپردههای اشخاص نزد بانکها و موسسات اعتباری و شرکتهای بیمه ایجاد شده یا میشوند از نظر قانون شرکت دولتی شناخته نمیشوند.
2) منظور از شرکت مادر تخصصی چیست؟
شرکتهای دولتی که در اجرای بند (الف) ماده (4) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و به موجب تصویب نامه 21192/ت24246هـ مورخ1380/5/20 هیات محترم وزیران، در قالب شرکتهای مادر تخصصی ساماندهی شده و زیر نظر وزارتخانه ذیربط در چار چوب اساسنامه مربوط اداره میشوند.
3) منظور از تضمین دولت چیست؟
در صورتی که به موجب قانون یا تصویبنامه هیات وزیران دولت مجاز به تضمین بازپرداخت بدهی شرکتهای دولتی شده باشد.
4) کدام یک از بدهیهای شرکتهای دولتی طبق ماده(6) قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور قابل انتقال به حساب دولت است؟
مواردی که بدهیهای شرکتهای دولتی با تأیید سازمان حسابرسی، ناشی از تکالیف قانونی بوده است و بر اساس حکم قانونی، دولت مجاز به تضمین بازپرداخت آنها شده است، پس از تصویب هیات وزیران قابل انتقال به حساب دولت است.
5) کدام یک از بدهیهای شرکتهای مادرتخصصی طبق ماده(6) قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشورقابل انتقال به حساب دولت است؟
بدهی شرکتهای مادر تخصصی ناشی از تعهدات دریافت تسهیلات برای اجرای طرحها و پروژههای سرمایهگذاری که بعداً سهام آنها یا به شکل دارایی در چارچوب مقررات قانونی مربوط واگذار شده لیکن تعهدات مذکور به شرکت جدیدالتأسیس منتقل نگردیده است و سهام آنها با رعایت مقررات قانونی مربوط واگذار شده است با تایید سازمان حسابرسی پس از تصویب هیات وزیران قابل انتقال به حساب دولت است.
6)افزایش سرمایه دولت در شرکتهای دولتی و مادر تخصصی به چه صورت انجام میشود؟
پس از انتقال مبلغ بدهی شرکتها به حساب دولت بر اساس تصویبنامه هیات وزیران، شرکت ذیربط موظف است به میزان مبالغ بدهی انتقالی به حساب دولت اقدامات لازم به منظور افزایش سرمایه دولت را اتخاذ نموده و مدارک و مستندات آن را به این مرکز ارسال نماید.
7) سازمان حسابرسی گزارش حسابرسی خود را بر چه اساسی باید تهیه و به مرکز مدیریت بدهیها و داراییهای مالی عمومی ارسال نماید؟
سازمان حسابرسی باید بر اساس الگوی ابلاغی طی نامه شماره 57/31782 مور 1395/2/27 و بخشنامه 57/18694 مورخ 1396/2/10 معاونت نظارت مالی و خزانهداری کل کشور که مندرج در پورتال این مرکز میباشد میباید گزارشی حسابرسی شرکت ذیربط را تهیه و به این مرکز ارسال نماید.
8) آیا سهم بدهیهای شرکتهای دولتی ناشی از اجرای طرحهای تملک داراییهای سرمایهای از محل منابع داخلی و استفاده از تسهیلات مالی داخلی و خارجی (منابعی غیر از بودجه عمومی دولت که فاقد تضمین دولت است) قابل محاسبه و درج در جداول پیوست الگوی ابلاغی مرکز مدیریت بدهیها و داراییهای مالی عمومی میباشد؟
خیر. سهم بدهیهای شرکتهای دولتی ناشی از اجرای طرحهای تملک داراییهای سرمایهای از محل منابع داخلی و استفاده از تسهیلات مالی داخلی و خارجی (منابعی غیر از بودجه عمومی دولت که فاقد تضمین دولت است) قابل محاسبه و درج در جداول پیوست الگوی ابلاغی این مرکز نمیباشد.
9) فهرست بدهیهای مندرج در جدول الگوی ابلاغی مذکور میباید بر چه اساسی باشد؟
فهرست بدهیهای مندرج در جدول الگوی ابلاغی میباید قبلاً در اجرای ماده (1) قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور، آییننامه اجرایی آن و بخشنامههای وزارت امور اقتصادی و دارایی (از جمله بخشنامههای شماره 90058/57 مورخ 19/5/1394 و شماره 136151/57 مورخ 26/7/1395) از طریق سامانه مدیریت اطلاعات بدهیها و مطالبات دولت(سماد) به مرکز مدیریت بدهیها و داراییهای مالی عمومی ارسال شده باشد..