پرسش های متداول- اوراق تسویه خزانه

بسمه تعالی
 

بسمه تعالی

 

سوالات آرشیوی سال 1399 ، درخصوص اسناد تسویه خزانه

 

با سلام و عرض خسته نباشید. لطفا بفرمایید در تهاتر سال 99 آیا دستگاه بدهکار لازم است فرم تایید بدهی را حسب نوع اعتبار(ملی/استانی) تهیه نماید و سپس در سامانه بارگزاری و سپس درخواست تهاتر را به شخص طلبکار ارجاع نماید؟ در واقع تهیه فرم بدهی دقیقا در کدام مرحله از فرایند تهاتر می بایست انجام گردد؟ با تشکر

پاسخ کارشناسان : فرم تاییدیه بدهی برای اعتبارات استانی (غیرابلاغی) و همچنین اعتبارات موضوع ماده (75) قانون محاسبات عمومی (ابلاغی) توسط دستگاه بدهکار در سامانه پیوست می شود و لازم است نوع در نوع ابلاغی دستگاه ابلاغ دهنده می بایست فرم مربوط به دستگاه ابلاغ دهنده را که در پورتال این مرکز بارگذاری شده راپس از تکمیل اسکن آن را برای دستگاه ابلاغ گیرنده (دستگاه اجرایی بدهکار) ارسال نماید و فرم تکمیل و امضا شده را به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال نماید. درخصوص غیرابلاغی لازم است فرم تاییدیه توسط سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان تکمیل وجهت بارگذاری در سامانه به دستگاه بدهکار تحویل وهمچنین به سازمان برنامه وبودجه کشور ارسال نماید.

 

 

با سلام و احترام لطفا جهت بالا بردن امنیت سرمایه گذاری در پروژه های عمرانی نسبت به بروز بودن امکان تهاتر مطالبات پیمانکاران با بدهی های بانکی و مالیاتی اقدام فرمایید فقط منوط به وامها و بدهی های سال قبل نباشد .

پاسخ کارشناسان: با سلام، اقدام لازم بر اساس حکم قانون بودجه سالجاری و آیین نامه اجرایی آن انجام می گیرد و لذا تاریخ ایجاد بدهی به سیستم بانکی طبق مقررات تعیین می شود.

 

 

با سلام مفهوم ردیف 38 با شماره طبقه بندی 310517 (منابع تعهد شده به نفع دستگاه‌های اجرایی) چیست و چگونه می توان از ظرفیت قانونی ردیف مذکور از طریق صدور اسناد تسویه خزانه نوع اول استفاده نمود؟

پاسخ کارشناسان : با سلام برای اطلاعات بیشتر درباره منابع تعهد شده به نفع دستگاه های اجرایی لطفا به آیین نامه اجرایی تبصره (19) ماده واحده قانون بودجه سال 1399 کل کشور مراجعه شود و در صورت موضوعیت داشتن ردیف مربوط و ماهیت بدهی شخص متقاضی به دستگاه اجرایی طلبکار، به عنوان ردیف منابع عمومی آن دستگاه در زیرسامانه تسویه و تهاتر مورد استفاده قرار گیرد.

 

گزینه Pop-up را در زیر سامانه تسویه وتهاتر چگونه فعال کنیم؟

پاسخ کارشناسان :  از نوار زرد رنگی که در بالای صفحه مشاهده می‌شود گزینه (ALLOW) را انتخاب نمایید در صورتی که گزینه مورد نظر را ملاحظه نمی فرمایید از واحد فناوری اطلاعات دستگاه اجرایی ذیربط موضوع را پیگیری نمایید.

 

سلام سازمان ما به شهرداری از محل عوارض نوسازی املاک بدهکاره... برای امکان بهره مندی از این اوراق فرم 1 رو باید بدیم شهرداری پر کنه درسته؟ آیا نیازی است که فرم شماره 2 هم پر بشه؟ ممنون

پاسخ کارشناسان :  با سلام،  شهرداری می بایست به عنوان متقاضی یکی از فرم‌های (1) یا (2) را بسته به نوع دستگاه اجرایی طلبکار (سازمان امور مالیاتی/ بانک) تکمیل و به دستگاه اجرایی بدهکار برای بارگذاری در زیرسامانه ارائه نمایدودر موردنوع 2 حسابرسی ویژه برای بدهی به شهرداری توسط دستگاه بدهکار الزامی است وهمچنین به موجب تبصره 2 ماده 6 اییننامه جرایم مشمول تهاتر نمیباشد.

 

 

متعاقب ابلاغ آیین نامه بند(و) و جز(2-4) بند(و) تبصره(5) ماده واحده قانون بودجه سال 1399 کل کشور و اطلاعیه های آن درخواست متقاضیان مشمول در سامانه پیش بینی شده سماد نو ثبت و تکمیل و تایید اطلاعات ایشان از سوی دستگاه های اجرایی بدهکار صورت پذیرفته است.معهذا از آزنجا که این بانک با نظر داشت به محدودیت سقف بدهی قابل تسویه با ابهاماتی پیرامون نحوه اجرای آیین نامه مذکور روبرو می باشد لذا خواهشمند است دستور فرمایید در خصوص ارائه پاسخ به ابهامات ذیل اقدام مقتضی را معمول و نتیجه را به این بانک منعکس نمایند. 1- بسیاری از بدهکاران که اطلاعات آنها در سامانه توسط دستگاه اجرایی ثبت گردیده است با مراجعه حضوری به این بانک ، درخواست در اولویت قرار گرفتن پرونده خود را داشته که این بانک در خصوص نحوه گزینش مشتریان ، انتخاب و یا اولویت بندی مشمولین با چالش بسیار جدی روبرو می باشد لذا سوال اساسی این است نحوه تخصیص بودجه به متقاضیان با آن مدیریت میباشد و یا آنکه حق انتخاب با بانک می باشد؟ 2- نظر به اینکه بر اساس فرایند اجرایی ، در بدو امر می بایست اطلاعات متقاضیان استفاده از مزایای بند قانونی یاد شده توسط دستگاه های اجرایی بدهکار در سامانه سماد نو ثبت گردد صراحتا اعلام نظر فرمایند در صورت عدم رعایت سقف بودجه مقرر و تجاوز از حد نصاب تعیین شده توسط بانک مرکزی ، آیا بانک موظف به تکمیل و تائید اطلاعات تمامی پرونده های ثبت شده در سامانه مذکور بوده و یا آنکه صرفاً تا حداکثر سقف بودجه تخصیصی نسبت به تکمیل و تائید اطلاعات اقدام نماید. 3- در فلوچارت فرایند کلی صدور اسناد تسویه خزانه نوع اول و دوم مصادیق عدم تایید ، خاتمه و یا عودت به مرحله قبل صراحتاً مشخص نگردیده است. 4- آیا منظور از عبارت "بدهی اشخاص متقاضی مشمول به بانکها که تا پایان سال 98 ایجاد شده است" در ماده 6 تصویب نامه شماره 51791/ت 57869 ه مورخ 12/05/1399 هیئت وزیران ، بدهی غیرجاری است یا شامل بدهی جاری ایشان نیز می باشد به عبارت دیگر در صورتی که بخشی از بدهی متقاضی به بانک تا پایان سال 1398 غیرجاری گردیده و بخشی از بدهی همچنان در سرفصل جاری باشد آیا تمامی بدهی (اعم از جاری و غیرجاری) مشمول بهره مندی از مزایای قانون خواهد بود یا اینکه صرفاً بخش غیرجاری بدهی را مشمول می گردد؟

پاسخ کارشناسان :  با سلام، موارد مطروحه مفصلا طی نامه شماره 129821/57 مورخ 26/8/1399 این مرکز به آن بانک پاسخ داده شده است.

 

 

 

 

با سلام ، آیا سازمان تامین اجتماعی نیز به عنوان دستگاه متقاضی می تواند عمل کند، و دستگاه شورای سیاستگذاری بدهی های خود را به سازمان تامین اجتماعی از طریق بند (و) تبصره 5 بودجه سال 99 تهاتر نماید. با تشکر

پاسخ کارشناسان :  با سلام، در صورتی که سازمان تامین اجتماعی فرم‌ (1) را تکمیل کرده و به دستگاه اجرایی بدهکار ارائه دهد و در واقع به عنوان شخص متقاضی وارد فرآیند تسویه بشود با رعایت سایر مقررات مربوط موضوع بلامانع است در غیر اینصورت با توجه به تعریف دستگاه اجرایی طلبکار خیرضمنا درحال حاضر امکان صدور اسنادنوع دوم باری تامین اجتماعی مقدور نمیباشد.

 

 

 

آیا در مورد اشخاص متقاضی حقوقی، نیازی به تکمیل اطلاعات مربوط به اشخاص حقیقی (مدیرعامل شرکت) هست

پاسخ کارشناسان : در تکمیل اطلاعات اشخاص حقوقی یک از آیتم های مورد نیاز، اطلاعات مربوط به شخص حقیقی مربوط (نام مدیر عامل) هست که می‌بایست قبل از تکمیل اطلاعات شخص حقوقی در قسمت اشخاص حقیقی تعریف شود.  

 

 

 

با سلام اولا امکان ورود به سایت نمی‌باشد ثانیا در صورت تهاتر حفظ قدرت خرید محاسبه می‌شود

پاسخ کارشناسان : با سلام به آدرس samad.mefa.ir:7003/EcoPortal مراجعه فرمایید. موضوع حفظ قدرت خرید در تهاتر بند (پ) ماده (2) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقاء نظام مالی کشور و اسناد تسویه موضوع آیین‌نامه اجرایی بند (و) تبصره (5) قانون بودجه سال 1399 کل کشور مدنظر قرار نمی‌گیرد. 

 

برای سال 99 ، جهت تهاتر با مالیات می بایست 25 درصد آن نقد پرداخت شود ؟؟؟؟؟

پاسخ کارشناسان : خیر در فرآیند صدور سند تسویه خزانه سال‌جاری نیازی به تسویه نقدی 25 درصد بدهی مالیاتی نمی‌باشد. مراحل فرآیند صدور سند تسویه خزانه مطابق فلوچارت بارگذاری شده در پورتال – قسمت فرآیند صدور اسناد تسویه خزانه- است.

 

 

باسلام آیا مطالبات پیمانکاران بابت ارزش افزوده قابل تهاتر می باشد

پاسخ کارشناسان : با سلام. خیر. فهرست 15 گانه مطالبات موضوع بند (12) ماده (1) آیین‌نامه اجرایی بند (و) تبصره (5) قانون بودجه سال 1399 کل کشور که در قسمت فرم ها و اطلاعات مورد نیاز بارگذاری شده مشمول ارزش افزوده نمی‌باشد.

 

 

با سلام و احترام 2 سوال دارم: سوال اول: در هنگام انتخاب روش غیرمستقیم جهت تهاتر دو آیتم (دستگاه بدهکار) و (دستگاه بستانکار) فعال می شود. منظور از این دو آیتم به صورت شفاف چیست؟ مثال های ارائه شده در دستورالعمل واضح مشخص نکرده که با چه عناوینی باید تکمیل شود؟ سوال دوم: اگر شرکت اصلی درخواست تهاتر را برای یکی از اعضای هلدینگ مرکزی خود ارائه دهد (یعنی شرکت اصلی مالک کمتر از 50درصد سهام شرکت فرعی باشد یا اصلا سهامدار شرکت فرعی نباشد) آیا با توجه به اینکه هر دو عضو یک هلدینگ سرمایه گذاری هستند انجام تهاتر به این روش مجاز است؟ لطفا راهنمایی بفرمائید

پاسخ کارشناسان :

با سلام و احترام، 1) به عنوان مثال در صورتی‌که شرکت "الف"دارای سهام و یا مالکیت بیش از 50 درصد شرکت "ب" و شرکت "ج" باشد، شرکت "الف" می‌تواند مطابق ماده (9) آیین‌نامه اجرایی بند (و) تبصره (5) قانون بودجه سال جاری درخواست تسویه مطالبات خود (و یا شرکت‌های متعلق به خود) از دولت را با بدهی‌های خود (و یا سایر شرکت‌های متعلق به خود) به دولت ارایه نماید. 2) خیر، در ماده فوق‌الذکر صراحتا به موضوع تعلق داشتن بیش از 50% سهام اشاره شده است.

 

 

سلام میخواستم بدونم که ما از بانک سال 97 وام مضاربه ای گرفتبم سر رسید وام برج 12 سال 98 بوده هنوز نتونستیم پرداخت بکنیم تا به الان جریمه خورده حالا تکلیف چیه کل وام با سود و جریمه پرداخت میشه با اوراق تسویه یا اینکه فقط تا پایان سال هرچی اصل و سودش باشه تسویه میشه و جریمه ای که تا به امسال یعنی برج 7 سال 99 هست را باید خودمون پرداخت بکنیم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید با تشکر

پاسخ کارشناسان :

با سلام و احترام، مطابق مفاد ماده (5) آیین‌نامه اجرایی بند (و) تبصره (5) قانون بودجه سال 1399 کل کشور تسویه بدهی اشخاص مشمول به بانک مرکزی، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی بر مبنای تسهیم بالنسبه بین اصل، سود و وجه التزام در چارچوب قوانین و مقررات مربوط به بدهی شخص مشمول انجام می‌شود. بانک مرکزی، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی ادعایی در این خصوص از دولت و بدهکاران که بدهی آنها تسویه شده است، نخواهند داشت.

 

 

 

با عرض سلام و خسته نباشید.آیا منظور تبصره 2 ماده 6 آیین نامه اجرایی بند (و )این است که شهرداریها نمی توانند احکام کمیسیون ماده صد خود بابت تخلفات ساختمانی دستگاههای دولتی را که با نام جرایم ساختمانی صادر می گردد در قالب اسناد تسویه خزانه تهاتر کنند؟...... --سوال بعدی اینکه شهرداری ها بابت موارد فوق (مطالبات از دولت بابت جرایم ساختمانی )می توانند با بدهی هایی که به تامین اجتماعی دارند تهاتر کنند ؟

پاسخ کارشناسان :

با سلام و احترام 1) بله دقیقا همین منظور هست صراحتا در فراز پایانی تبصره مذکور به عدم امکان موضوع اشاره شده است. 2) با عنایت به بند (10) ماده (1) آیین‌نامه، سازمان تامین اجتماعی دستگاه طلبکار به شمار نمی‌آید.

 

 

با سلام و احترام به استحضار می رساند که این شرکت (زلال ایران) هم اکنون به عنوان پیمانکار دست دوم یکی از شرکتهای تابعه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (موسسه فجر) به عنوان کارفرما در پروژه طرح آبرسانی شیراز از سد درودزن می باشد ، نظر به اینکه این شرکت هم اکنون از قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (موسسه فجر) حدود 40 میلیارد تومان طلبکار بوده و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (موسسه فجر) نیز متناسبا نیز از کارفرمای اصلی (آب منطقه ای استان فارس) طلبکار می باشد ، آیا این امکان وجود دارد که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (موسسه فجر) ما را به کارفرمای اصلی (آب منطقه ای استان فارس) جهت استفاده از آئین نامه اجرائی ماده و از تبصره 5 ماده واحده قانون بودجه سال 99 به منظور تهاتر بدهیهای بانکی و مالیاتی خود معرفی نماید. شایان ذکر است که این شرکت جهت انجام پروژه فوق هم اکنون از تسهیلات بانکی استفاده نموده است. با سپاس فراوان

پاسخ کارشناسان :

با سلام و احترام، اولا با توجه به اینکه آن شرکت جزء شرکت‌های زیرمجموعه موسسه فجر محسوب نمی‌گردد لذا نمی‌تواند از تهاتر غیرمستقیم موضوع ماده (9) آیین نامه اجرایی بند (و) تبصره (5) قانون بودجه سال 1399 بهره ببرد و نمی‌تواند جایگزین موسسه فجر جهت دریافت مطالبات آن موسسه از شرکت آب ‌منطقه ای استان فارس باشد. ثانیا در صورتی که ماهیت حقوقی موسسه  فجر منطبق با یکی از موارد اشاره شده در بند (11) ماده (1) آیین نامه اجرایی بند (و) تبصره (5) قانون بودجه سال 1399 کل کشور باشد می تواند به عنوان دستگاه بدهکار به آن شرکت وارد فرآیند تسویه شود و در صورتی که بانک طلبکار جزء فهرست اعلامی بانک‌های بدهکار به بانک مرکزی ج.ا.ا باشد آن شرکت (زلال ایران) می تواند به عنوان شخص متقاضی نوع دوم فرم شماره (2) را تکمیل و به موسسه فجر (بعد از مسجل شدن ماهیت حقوقی آن) جهت ادامه مراحل تسویه در سامانه ارائه نماید.

 

 

منظور از شیوه تهاتر مستقیم یا غیر مستقیم چیست؟

پاسخ کارشناسان :

مطابق مفاد ماده (9) آیین‌نامه اجرایی بند (و) تبصره (5) قانون بودجه سال 1399 کل کشور، تسویه بدهی‌ها و مطالبات اشخاص حقوقی که بیش از پنجاه درصد (50%) سهام و یا مالکیت آنها به صورت مستقیم متعلق به اشخاص حقوقی متقاضی باشد، از طریق صدور اسناد تسویه خزانه نوع اول و یا دوم (حسب مورد) طبق مقررات آیین نامه مذکور مجاز است . در تهاتر مستقیم طلب و بدهی هر دو متعلق به شخص متقاضی می باشد اما در تهاتر غیر مستقیم طلب یا بدهی می تواند با توجه به ماده (9) آیین نامه یاد شده مربوط به شرکت زیر مجموعه باشد.(موضوع تهاتر غیرمستقیم)

 

 

 

سلام -1- در مورد دستگاههای ابلاغ دهنده و ابلاغ گیرنده در فرم تاییدیه دستگاه اجرایی چه دستگاههایی هستند؟ 2- اداره مالیاتی و یا بانک چگونه دخیل میشن قبلا فرم داشتن الان به چه نحو مرتبط هستن

پاسخ کارشناسان :

با سلام و احترام 1) برای اطلاعات بیشتر در این خصوص به ابلاغ اعتبار موضوع ماده (75) قانون محاسبات عمومی مراجعه نمایید (مثال: ادارات کل آموزش و پرورش، راه و شهرسازی و دادگستریهای کل استان‌ها که ذیحساب جداگانه دارند از جمله دستگاه های ابلاغ گیرنده از وزارت آموزش و پرورش- ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و قوه قضائیه می باشند و تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور برای دستگاه های ابلاغ دهنده صادر می‌شود.) 2) مراحل فرآیند صدور سند تسویه خزانه مطابق فلوچارت بارگذاری شده در پورتال – قسمت فرآیند صدور اسناد تسویه خزانه- می‌باشد.

 

 

 

 

سلام -1- در مورد دستگاههای ابلاغ دهنده و ابلاغ گیرنده در فرم تاییدیه دستگاه اجرایی چه دستگاههایی هستند؟ 2- اداره مالیاتی و یا بانک چگونه دخیل میشن قبلا فرم داشتن الان به چه نحو مرتبط هستن؟

پاسخ کارشناسان :

با سلام و احترام 1) برای اطلاعات بیشتر در این خصوص به ابلاغ اعتبار موضوع ماده (75) قانون محاسبات عمومی مراجعه نمایید (مثال: ادارات کل آموزش و پرورش، راه و شهرسازی و دادگستریهای کل استان‌ها که ذیحساب جداگانه دارند از جمله دستگاه های ابلاغ گیرنده از وزارت آموزش و پرورش- ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و قوه قضائیه می باشند و تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور برای دستگاه های ابلاغ دهنده صادر می‌شود.) 2) در فرآیند امسال باتکمیل درخواست وتایید دستگاه بدهکار درخواست بصورت سیستمی برای دستگاه طلبکار ارسال می شود وان ها با سازوکار درون سازمانی خود درخواست را تایید ویا رد می کنند.لازم به ذکر است مراحل فرآیند صدور سند تسویه خزانه مطابق فلوچارت بارگذاری شده در پورتال – قسمت فرآیند صدور اسناد تسویه خزانه- می‌باشد.

 

 

 

با سلام و خست نباشید در اسناد تسویه خزانه نوع دوم تاریخ ایجاد بدهی واضح نیست خواهشا شفاف سازی نمایید با احترام

پاسخ کارشناسان :

با سلام و احترام  مطابق مفاد ماده (6) آیین‌نامه اجرایی بند (و) تبصره (5) قانون بودجه سال 1399 کل کشور، صدور اسناد تسویه خزانه نوع دوم بابت تسویه بدهی اشخاص متقاضی مشمول به بانک مرکزی یا بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی که تا پایان سال 1398 ایجاد شده است با رعایت بندهای مندرج ذیل این ماده مجاز است.

 

 

 

با سلام و عرض ادب در خصوص بازه زمانی حفظ قدرت خرید مطالبات سازمان تامین منظور از زمان واگذاری ، همان تاریخ درخواست صدور اسناد خزانه توسط دستگاه اجرایی است یا تاریخ دیگری می باشد؟ لطفا راهنمایی فرمائید . با تشکر

پاسخ کارشناسان : به استناد فراز پایانی جزء (1) ماده (3) آیین‌نامه اجرایی بندهای (الف)، (ب)، (ج)، (د)، (ه‍)، (ز)، (ح)، (ط)، (ی)، (ک)، (ل)، (ع)، (ف)، (ر)، (ص) و (ش) تبصره (5) و بند (م) تبصره (6) ماده واحده قانون بودجه سال 1399 کل کشور (موضوع تصویب نامه 11363/ت 57622ه‍ مورخ 10/02/1399 هیأت محترم وزیران) برای مطالبات سازمان تامین اجتماعی، بازه زمانی محاسبه حفظ از زمان واگذاری تا سررسید است که بر همین اساس  تاریخ مندرج در فرمهای معرفی اشخاص ذینفع مبنا خواهد بود.

 

 

با سلام و خسته نباشيد. 1ـ آيا اداره آب و فاضلاب استان مازندران مي تواند از طريق اوراق تسويه طبق آيين نامه اجرايي بند (و) تبصره (5) ماده واحده قانون بودجه سال 99 براي تسويه بدهي هاي خود استفاده نمايد؟ 2ـ اگر اداره آب و فاضلاب استان نتواند از طريق اوراق تسويه اقدام كند آيا ميتوان از طريق اسناد خزانه يا اوراق مالي با استفاده از تفاهم نامه بين سازمان مديريت و برنامه ريزي استان مازندران با استانداري مازندران جهت تسويه بدهي اقدام نمود؟ با تشكر از همكاري شما

پاسخ کارشناسان :

با سلام و احترام  مطابق مفاد ماده (40) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2)، اشخاص حقوقی که تمام و یا قسمتی از اعتبارات آنها از محل منابع بودجه عمومی تامین می‌شود و شکل حقوقی آنها منطبق با تعاریف مذکور در مواد (2)، (3)، (4) و (5) قانون محاسبات عمومی کشور نیست، در مصرف اعتبارات مذکور از لحاظ اجرای مقررات قانون یاد شده درحکم موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی به شمار می‌آیند. باتوجه به مراتب فوق شرکت‌های آب و فاضلاب استانی (که دارای شکل حقوقی خصوصی می‌باشند) درمصرف بودجه عمومی در حکم نهاد عمومی غیر دولتی محسوب می‌شوند، لذا با توجه به تعریف دستگاه اجرایی بدهکار در آیین‌نامه اجرایی بند یاد شده مشمول استفاده از ظرفیت اسناد تسویه خزانه نوع اول و دوم به عنوان دستگاه بدهکار و همچنین به عنوان متقاضی (مشروط به مراعات محدودیت‌های زمانی عنوان شده در تعریف اشخاص متقاضی نوع دوم) می‌باشند.

 

 

 

با سلام واحترام آیا امسال نیز برای درخواست اوراق تسویه نوع اول باید منتظر شیوه نامه سازمان برنامه وبودجه باشیم ؟ بعبارتی آیا می شود از هم اکنون درخواست ها را در سامانه ثبت شود ؟

پاسخ کارشناسان :

با سلام و احترام ، در سال جاری نیازی به صدور نامه تخصیص از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور و طی مراحل آن مطابق روال سال گذشته نیست و تایید سازمان برنامه و بودجه کشور (صدور تخصیص) در سال جاری در سامانه در مرحله بعد از تایید دستگاه طلبکار قرار داده شده است. با تکمیل یکی از فرمهای (1) برای صدور سند تسویه نوع اول یا (2) برای صدور سند تسویه نوع دوم توسط شخص متقاضی و تحویل آن به دستگاه بدهکار فرآیند تسویه آغاز می‌گردد. باقی مراحل فرآیند صدور سند تسویه خزانه مطابق فلوچارت بارگذاری شده در پورتال – قسمت فرآیند صدور اسناد تسویه خزانه- می‌باشد.

 

 

با سلام احتراما در خصوص تکمیل فرم خزانه نوع 2 جهت بدهی های بانکی که می بایست تا پایان سال 98 ایجاد شده باشد اگر هر تغییری در بدهی ها در سال 99 حاصل گردد آیا اطلاعات به روز باید در فرم ثبت گردد. بعنوان مثال از بابت تسهیلاتی که در سال 98 دریافت گردید اگر همان تسهیلات در سال 99 مجدد در قالب اقساط جدید در بانک ایجاد گردد آیا می باید این تسهیلات نیز ریز تسهیلات ثبت گردد. لازم به ذکر است که میزان بدهی تغییری نمیکند فقط تعداد اقساط در قالب تسهیلات جدید در سال 99 ایجاد میگردد. مستدعی است راهنمایی فرمائید. با سپاس

پاسخ کارشناسان :

با سلام و احترام، مطابق مفاد تبصره (7) بند (2) ماده (6)  در خصوص مطالبات بانک‌ها از اشخاص متقاضی، که در چارچوب مقررات مربوط مشمول هرگونه امهال، از جمله تقسیط مجدد، تمدید، تجدید قرارداد یا تبدیل قرارداد مطابق مفاد دستورالعمل اجرایی نحوه امهال مطالبات مؤسسات اعتباری شده‌اند، اعم از اینکه مطالبات جاری یا غیرجاری باشد، تاریخ ایجاد بدهی اولیه، ملاک سال ایجاد بدهی اشخاص متقاضی می‌باشد.

 

 

با سلام ميخوام درخواست تو كارتابل ذيحساب تاييد كنيم خطا ميده كد طبقه بندي اشخاص بيش از حد مجاز ميباشد

پاسخ کارشناسان :  با سلام، ظرفیت متقاضی مورد درخواست مربوط به اتمام رسیده است.

 

با سلام اگر تسهیلات در سال 1398 اخذ شده باشد ولی سررسید در سال 1399 باشد آیا امکان تهاتر با اوراق تسویه بند (و) تبصره (5) قانون بودجه سال 1399 کل کشور وجود دارد؟ با تشکر محمد رضا جعفری

پاسخ کارشناسان :  با سلام  مطابق مفاد بند (12) ماده (1) و همچنین ماده (6) آیین‌نامه اجرایی بند (و) تبصره (5) قانون بودجه سال 1399 کل کشور- موضوع تصویب‌نامه شماره 51791/ت57869هـ مورخ 12/5/1399 هیأت محترم وزیران-  مطالبات دستگاه‌های طلبکار از اشخاص متقاضی -از جمله بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی- می‌بایست تا پایان سال 1398 ایجاد شده باشد.

 

 

تهاترادارات آیا شامل بدهی به اداره برق.آب و..می شود نمونه فرم پرشدارسال شود ممنون

پاسخ کارشناسان :  مطابق مفاد بند (10) ماده (1) آیین‌نامه اجرایی بند (و) تبصره (5) قانون بودجه سال 1399 کل کشور- موضوع تصویب‌نامه شماره 51791/ت57869هـ مورخ 12/5/1399 هیأت محترم وزیران-دستگاه‌های اجرایی طلبکار صرفا وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی هستند که دارای مطالبات قطعی از اشخاص متقاضی می‌باشند.

 

 

در زمان ثبت درخواست متقاضی اوراق تسویه در قسمت اطلاعات طلب متقاضی از دستگاه بدهکار سال ایجاد طلب برای شهرداری سمنان و توزیع برق چرا تا سال 96 تعبیه شده است

پاسخ کارشناسان :  لطفا بند (4) ماده (1) آیین‌نامه اجرایی بند (و) تبصره (5) قانون بودجه سال 1399 کل کشور- موضوع تصویب‌نامه شماره 51791/ت57869هـ مورخ 12/5/1399 هیأت محترم وزیران- در خصوص اشخاص متقاضی مشمول اسناد تسویه خزانه نوع دوم را مطالعه فرمایید. لازم به ذکر است برای توزیع برق کد طبقه بندی 3132 (شرکت های خصوصی) را انتخاب نموده و در خصوص شهرداری نیز به عنوان اشخاص متقاضی مقررات قانونی بند فوق‌الذکر مترتب است (مطالباتشان می‌بایست صرفا تا پایان 1396ایجاد شده باشد.)

 

 

 

سلام وقت بخیر . آیا برای انجام تسویه و تهاتر بدهی دستگاه بدهکار و طلبکار هر دو باید اطلاعات را در سامانه سماد ثبت کنند ؟ با تشکر

پاسخ کارشناسان :  با سلام و احترام بله لازم است

 

 

 

شرکت ما از اداره کل راه و شهرسازی مبلغ حدوداً 2میلیارد تومان لغایت سال 1398 طلبکار می باشد.شرکت در سال 99 مبلغ حدودا500میلیون بدهکار اداره کل ارزش افزوده می باشد.آیا شرکت میتواند از از اسناد تسویه خزانه استفاده نمایید؟ باتشکر

پاسخ کارشناسان :  مطابق مفاد بندهای (3) و (12) ماده (1) آیین‌نامه اجرایی بند (و) تبصره (5) قانون بودجه سال 1399 کل کشور- موضوع تصویب‌نامه شماره 51791/ت57869هـ مورخ 12/5/1399 هیأت محترم وزیران- مطالبات و بدهی‌های اشخاص حقیقی و حقوقی از/به دولت می ‌بایست تا پایان سال 1398 ایجاد شده باشد.

 

 

با سلام. شرکت در فصل بهار99 مبادرت به ارسال اظهارنامه ارزش افزوده نموده و در اظهارنامه مبلغ نزد به 500میلیون به سازمان بدهکار می باشد.سوال : آیا شرکت می تواند از محل مطالبات خود از اداره راه شهر سازی که در سنوات قبل طلب دار این مبلغ را با این اخزا نوع یک تهاتر نمایید؟

پاسخ کارشناسان : مطابق مفاد بندهای (3) و (12) ماده (1) آیین‌نامه اجرایی بند (و) تبصره (5) قانون بودجه سال 1399 کل کشور- موضوع تصویب‌نامه شماره 51791/ت57869هـ مورخ 12/5/1399 هیأت محترم وزیران- مطالبات و بدهی‌های اشخاص حقیقی و حقوقی از/به دولت می ‌بایست تا پایان سال 1398 ایجاد شده باشد.

با سلام و احترام لطفا جهت بالا بردن امنیت سرمایه گذاری در پروژه های عمرانی نسبت به بروز بودن امکان تهاتر مطالبات پیمانکاران با بدهی های بانکی و مالیاتی اقدام فرمایید فقط منوط به وامها و بدهی های سال قبل نباشد .

پاسخ کارشناسان: با سلام، اقدام لازم بر اساس حکم قانون بودجه سالجاری و آیین نامه اجرایی آن انجام می گیرد و لذا تاریخ ایجاد بدهی به سیستم بانکی طبق مقررات تعیین می شود.

 

با سلام و عرض خسته نباشید. لطفا بفرمایید در تهاتر سال 99 آیا دستگاه بدهکار لازم است فرم تایید بدهی را حسب نوع اعتبار(ملی/استانی) تهیه نماید و سپس در سامانه بارگزاری و سپس درخواست تهاتر را به شخص طلبکار ارجاع نماید؟ در واقع تهیه فرم بدهی دقیقا در کدام مرحله از فرایند تهاتر می بایست انجام گردد؟ با تشکر

پاسخ کارشناسان : فرم تاییدیه بدهی برای اعتبارات استانی (غیرابلاغی) و همچنین اعتبارات موضوع ماده (75) قانون محاسبات عمومی (ابلاغی) توسط دستگاه بدهکار در سامانه پیوست می شود و لازم است نوع در نوع ابلاغی دستگاه ابلاغ دهنده می بایست فرم مربوط به دستگاه ابلاغ دهنده را که در پورتال این مرکز بارگذاری شده راپس از تکمیل اسکن آن را برای دستگاه ابلاغ گیرنده (دستگاه اجرایی بدهکار) ارسال نماید و فرم تکمیل و امضا شده را به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال نماید. درخصوص غیرابلاغی لازم است فرم تاییدیه توسط سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان تکمیل وجهت بارگذاری در سامانه به دستگاه بدهکار تحویل وهمچنین به سازمان برنامه وبودجه کشور ارسال نماید.

 

با سلام. شرکت در فصل بهار99 مبادرت به ارسال اظهارنامه ارزش افزوده نموده و در اظهارنامه مبلغ نزد به 500میلیون به سازمان بدهکار می باشد.سوال : آیا شرکت می تواند از محل مطالبات خود از اداره راه شهر سازی که در سنوات قبل طلب دار این مبلغ را با این اخزا نوع یک تهاتر نمایید؟

پاسخ کارشناسان : مطابق مفاد بندهای (3) و (12) ماده (1) آیین‌نامه اجرایی بند (و) تبصره (5) قانون بودجه سال 1399 کل کشور- موضوع تصویب‌نامه شماره 51791/ت57869هـ مورخ 12/5/1399 هیأت محترم وزیران- مطالبات و بدهی‌های اشخاص حقیقی و حقوقی از/به دولت می ‌بایست تا پایان سال 1398 ایجاد شده باشد.

 

شرکت ما از اداره کل راه و شهرسازی مبلغ حدوداً 2میلیارد تومان لغایت سال 1398 طلبکار می باشد.شرکت در سال 99 مبلغ حدودا500میلیون بدهکار اداره کل ارزش افزوده می باشد.آیا شرکت میتواند از از اسناد تسویه خزانه استفاده نمایید؟ باتشکر

پاسخ کارشناسان :  مطابق مفاد بندهای (3) و (12) ماده (1) آیین‌نامه اجرایی بند (و) تبصره (5) قانون بودجه سال 1399 کل کشور- موضوع تصویب‌نامه شماره 51791/ت57869هـ مورخ 12/5/1399 هیأت محترم وزیران- مطالبات و بدهی‌های اشخاص حقیقی و حقوقی از/به دولت می ‌بایست تا پایان سال 1398 ایجاد شده باشد.

 

سلام وقت بخیر . آیا برای انجام تسویه و تهاتر بدهی دستگاه بدهکار و طلبکار هر دو باید اطلاعات را در سامانه سماد ثبت کنند ؟ با تشکر

پاسخ کارشناسان :  با سلام و احترام بله لازم است

 

در زمان ثبت درخواست متقاضی اوراق تسویه در قسمت اطلاعات طلب متقاضی از دستگاه بدهکار سال ایجاد طلب برای شهرداری سمنان و توزیع برق چرا تا سال 96 تعبیه شده است

پاسخ کارشناسان :  لطفا بند (4) ماده (1) آیین‌نامه اجرایی بند (و) تبصره (5) قانون بودجه سال 1399 کل کشور- موضوع تصویب‌نامه شماره 51791/ت57869هـ مورخ 12/5/1399 هیأت محترم وزیران- در خصوص اشخاص متقاضی مشمول اسناد تسویه خزانه نوع دوم را مطالعه فرمایید. لازم به ذکر است برای توزیع برق کد طبقه بندی 3132 (شرکت های خصوصی) را انتخاب نموده و در خصوص شهرداری نیز به عنوان اشخاص متقاضی مقررات قانونی بند فوق‌الذکر مترتب است (مطالباتشان می‌بایست صرفا تا پایان 1396ایجاد شده باشد.)

 

 

تهاترادارات آیا شامل بدهی به اداره برق.آب و..می شود نمونه فرم پرشدارسال شود ممنون

 

پاسخ کارشناسان :  مطابق مفاد بند (10) ماده (1) آیین‌نامه اجرایی بند (و) تبصره (5) قانون بودجه سال 1399 کل کشور- موضوع تصویب‌نامه شماره 51791/ت57869هـ مورخ 12/5/1399 هیأت محترم وزیران-دستگاه‌های اجرایی طلبکار صرفا وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی هستند که دارای مطالبات قطعی از اشخاص متقاضی می‌باشند.

 

 

با سلام اگر تسهیلات در سال 1398 اخذ شده باشد ولی سررسید در سال 1399 باشد آیا امکان تهاتر با اوراق تسویه بند (و) تبصره (5) قانون بودجه سال 1399 کل کشور وجود دارد؟ با تشکر محمد رضا جعفری

پاسخ کارشناسان :  با سلام  مطابق مفاد بند (12) ماده (1) و همچنین ماده (6) آیین‌نامه اجرایی بند (و) تبصره (5) قانون بودجه سال 1399 کل کشور- موضوع تصویب‌نامه شماره 51791/ت57869هـ مورخ 12/5/1399 هیأت محترم وزیران-  مطالبات دستگاه‌های طلبکار از اشخاص متقاضی -از جمله بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی- می‌بایست تا پایان سال 1398 ایجاد شده باشد.

 

با سلام ميخوام درخواست تو كارتابل ذيحساب تاييد كنيم خطا ميده كد طبقه بندي اشخاص بيش از حد مجاز ميباشد

پاسخ کارشناسان :  با سلام، ظرفیت متقاضی مورد درخواست مربوط به اتمام رسیده است.

 

با سلام ، آیا سازمان تامین اجتماعی نیز به عنوان دستگاه متقاضی می تواند عمل کند، و دستگاه شورای سیاستگذاری بدهی های خود را به سازمان تامین اجتماعی از طریق بند (و) تبصره 5 بودجه سال 99 تهاتر نماید. با تشکر

 

پاسخ کارشناسان :  با سلام، در صورتی که سازمان تامین اجتماعی فرم‌ (1) را تکمیل کرده و به دستگاه اجرایی بدهکار ارائه دهد و در واقع به عنوان شخص متقاضی وارد فرآیند تسویه بشود با رعایت سایر مقررات مربوط موضوع بلامانع است در غیر اینصورت با توجه به تعریف دستگاه اجرایی طلبکار خیرضمنا درحال حاضر امکان صدور اسنادنوع دوم باری تامین اجتماعی مقدور نمیباشد.

 

متعاقب ابلاغ آیین نامه بند(و) و جز(2-4) بند(و) تبصره(5) ماده واحده قانون بودجه سال 1399 کل کشور و اطلاعیه های آن درخواست متقاضیان مشمول در سامانه پیش بینی شده سماد نو ثبت و تکمیل و تایید اطلاعات ایشان از سوی دستگاه های اجرایی بدهکار صورت پذیرفته است.معهذا از آزنجا که این بانک با نظر داشت به محدودیت سقف بدهی قابل تسویه با ابهاماتی پیرامون نحوه اجرای آیین نامه مذکور روبرو می باشد لذا خواهشمند است دستور فرمایید در خصوص ارائه پاسخ به ابهامات ذیل اقدام مقتضی را معمول و نتیجه را به این بانک منعکس نمایند. 1- بسیاری از بدهکاران که اطلاعات آنها در سامانه توسط دستگاه اجرایی ثبت گردیده است با مراجعه حضوری به این بانک ، درخواست در اولویت قرار گرفتن پرونده خود را داشته که این بانک در خصوص نحوه گزینش مشتریان ، انتخاب و یا اولویت بندی مشمولین با چالش بسیار جدی روبرو می باشد لذا سوال اساسی این است نحوه تخصیص بودجه به متقاضیان با آن مدیریت میباشد و یا آنکه حق انتخاب با بانک می باشد؟ 2- نظر به اینکه بر اساس فرایند اجرایی ، در بدو امر می بایست اطلاعات متقاضیان استفاده از مزایای بند قانونی یاد شده توسط دستگاه های اجرایی بدهکار در سامانه سماد نو ثبت گردد صراحتا اعلام نظر فرمایند در صورت عدم رعایت سقف بودجه مقرر و تجاوز از حد نصاب تعیین شده توسط بانک مرکزی ، آیا بانک موظف به تکمیل و تائید اطلاعات تمامی پرونده های ثبت شده در سامانه مذکور بوده و یا آنکه صرفاً تا حداکثر سقف بودجه تخصیصی نسبت به تکمیل و تائید اطلاعات اقدام نماید. 3- در فلوچارت فرایند کلی صدور اسناد تسویه خزانه نوع اول و دوم مصادیق عدم تایید ، خاتمه و یا عودت به مرحله قبل صراحتاً مشخص نگردیده است. 4- آیا منظور از عبارت "بدهی اشخاص متقاضی مشمول به بانکها که تا پایان سال 98 ایجاد شده است" در ماده 6 تصویب نامه شماره 51791/ت 57869 ه مورخ 12/05/1399 هیئت وزیران ، بدهی غیرجاری است یا شامل بدهی جاری ایشان نیز می باشد به عبارت دیگر در صورتی که بخشی از بدهی متقاضی به بانک تا پایان سال 1398 غیرجاری گردیده و بخشی از بدهی همچنان در سرفصل جاری باشد آیا تمامی بدهی (اعم از جاری و غیرجاری) مشمول بهره مندی از مزایای قانون خواهد بود یا اینکه صرفاً بخش غیرجاری بدهی را مشمول می گردد؟

پاسخ کارشناسان :  با سلام، موارد مطروحه مفصلا طی نامه شماره 129821/57 مورخ 26/8/1399 این مرکز به آن بانک پاسخ داده شده است.

 

سلام سازمان ما به شهرداری از محل عوارض نوسازی املاک بدهکاره... برای امکان بهره مندی از این اوراق فرم 1 رو باید بدیم شهرداری پر کنه درسته؟ آیا نیازی است که فرم شماره 2 هم پر بشه؟ ممنون

پاسخ کارشناسان :  با سلام،  شهرداری می بایست به عنوان متقاضی یکی از فرم‌های (1) یا (2) را بسته به نوع دستگاه اجرایی طلبکار (سازمان امور مالیاتی/ بانک) تکمیل و به دستگاه اجرایی بدهکار برای بارگذاری در زیرسامانه ارائه نمایدودر موردنوع 2 حسابرسی ویژه برای بدهی به شهرداری توسط دستگاه بدهکار الزامی است وهمچنین به موجب تبصره 2 ماده 6 اییننامه جرایم مشمول تهاتر نمیباشد.

 

گزینه Pop-up را در زیر سامانه تسویه وتهاتر چگونه فعال کنیم؟

پاسخ کارشناسان :  از نوار زرد رنگی که در بالای صفحه مشاهده می‌شود گزینه (ALLOW) را انتخاب نمایید در صورتی که گزینه مورد نظر را ملاحظه نمی فرمایید از واحد فناوری اطلاعات دستگاه اجرایی ذیربط موضوع را پیگیری نمایید.

 

با سلام مفهوم ردیف 38 با شماره طبقه بندی 310517 (منابع تعهد شده به نفع دستگاه‌های اجرایی) چیست و چگونه می توان از ظرفیت قانونی ردیف مذکور از طریق صدور اسناد تسویه خزانه نوع اول استفاده نمود؟

پاسخ کارشناسان : با سلام برای اطلاعات بیشتر درباره منابع تعهد شده به نفع دستگاه های اجرایی لطفا به آیین نامه اجرایی تبصره (19) ماده واحده قانون بودجه سال 1399 کل کشور مراجعه شود و در صورت موضوعیت داشتن ردیف مربوط و ماهیت بدهی شخص متقاضی به دستگاه اجرایی طلبکار، به عنوان ردیف منابع عمومی آن دستگاه در زیرسامانه تسویه و تهاتر مورد استفاده قرار گیرد.

---------------------------------

با سلام. ، تاریخ شروع مجدد تهاتر بدهی ها جهت دریافت اوراق تسویه خزانه در سال 99کی هست؟ همچنین باتوجه به اینکه این شرکت بدهی ارزش افزوده دارد و همزمان با وزارت راه (شرکت ساخت و توسعه آزادراهها) درخصوص تهاتر توافق کرده است، آیا امکان اخذ مهلت برای پرداخت بدهی تا شروع تاریخ تهاتر وجود دارد. باتشکر

پاسخ کارشناسان :  با سلام، زیر سامانه تسویه و تهاتر جهت صدور اسناد تسویه خزانه نوع اول هم‌اکنون در دسترس کاربران می‌باشد در خصوص سوال دوم نیاز به تعامل و مذاکره با دستگاه طلبکار هست.ضمنا به محض تایید توسط دستگه بدکار درخواست در دستگاه طلبکار قابل مشاهده وتایید است.

 

لطف کنید مراحل کاری تهاتر 99از نوع 1و2 روع در سایت بذارید

پاسخ کارشناسان :  مصوبات، آیین‌نامه‌های اجرایی، دستورالعمل‌ها،  فرآیندهای اجرایی مربوطه و فرم‌های مورد نیاز در پورتال مرکز بدهی‌ها و دارایی‌های مالی عمومی قسمت اداره تسویه و تهاتر- اسناد تسویه خزانه بارگذاری شده است. لطفا مطالعه فرمایید.

سلام عرض ادب خواستم ببینم آیین نامه وشیوه نامه اجرایی بند و سال ١٣٩٩ ابلاغ نمی شود

پاسخ کارشناسان :  مصوبات، آیین‌نامه‌های اجرایی، دستورالعمل‌ها،  فرآیندهای اجرایی مربوطه و فرم‌های مورد نیاز در پورتال مرکز بدهی‌ها و دارایی‌های مالی عمومی قسمت اداره تسویه و تهاتر- اسناد تسویه خزانه بارگذاری شده است. لطفا مطالعه فرمایید.

با توجه به اعلام عدم شمول عوارض شهرداری در تهاتر در پرسش وپاسخهای سال 1399واعلام این مطلب که به عنوان بدهی دولت محسوب نمی گردد پس چگونه است که در آیین نامه اوراق مالی سلامی سال 1399 موضوع تصویب نامه شماره 11363/ت/57622 ه مورخ 1399/02/10 نسبت به محاسبه قدرت خرید جهت عوارض تصریح گردیده است

پاسخ کارشناسان :  نظر به اینکه صدور اسناد خزانه اسلامی موضوع بند فوق‌الذکر صرفا در ارتباط با مطالبات پیمانکار از دولت یا بدهی‌های دولت به پیمانکار می‌باشد و عوارض موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده متعلق به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بوده و فاقد ردیف درآمدی نزد خزانه‌داری کل کشور می‌باشد لذا پذیرش و احتساب اسناد تسویه خزانه برای عوارض و جرایم آن منطبق با قوانین و مقررات نمی‌باشد. مورد مطروحه قبلا طی نامه شماره 3674/200/ص مورخ 18/3/1399 سازمان امور مالیاتی کشور عنوان گردیده است.

ا سلام و احترام 1- آیا امکان تهاتر بدهی شخص حقیقی به بانک با طلب شخص حقوقی که بیش از 50 درصد سهام آن متعلق به همان شخص حقیقی است در سال 1399، وجود دارد؟ 2-با توجه به اینکه تخصیص های ابلاغی و طرح های ملی استانی شده مستقیما توسط مرکز مدیریت بدهی ها به دستگاه های استانی ابلاغ می گردد لذا تقاضا می شود امکان اطلاع از این گونه ابلاغ ها برای ادارات کل امور اقتصادی ودارایی میسر شود. 3-امکان مشاهده درخواست های ثبت شده مربوط به دستگاه های اجرایی استانی برای ادارت کل امور اقتصادی و دارایی مهیا شود. با تشکر

پاسخ : با سلام 1) امکان تهاتر غیرمستقیم صرفا برای اشخاص حقوقی وجود دارد2و اشخاص حقیقی بصورت غیرمستقیم امکان ارایه درخواست ندارند.

2) در سال‌جاری فرآیند اخذ تخصیص تغییر نموده و پس از ثبت درخواست وتایید دستگاه بدهکارو تایید دستگاه اجرایی طلبکار درخواست به کارتابل سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال می‌شود و پس از صدور تخصیص اعتبار توسط سازمان مذکور درخواست همراه باتخصیص به این مرکز ارسال می‌شود. 3)این امکان در سال جاری برای ادارات کل امور اقتصادی و دارایی استان‌ها فراهم شده و می‌توانند از منوی تسویه و تهاتر- مشاهده درخواست در اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان، کلیه درخواست‌های استانی را مشاهده نمایند.

باسلام، در ذیل فرم نمونه شماره 1 (فرم مربوط به متقاضی) قید گردیده است که "پس از ثبت درخواست کد رهگیری درخواست خود در سامانه را برای پیگیری بعدی از دستگاه اجرایی بدهکار دریافت نمایند" سوال اینکه محل ثبت درخواست و اخذ کد رهگیری در کدام قسمت سایت می باشد؟ باتشکر فراوان

پاسخ کارشناسان :  با سلام، متقاضی با مراجعه به دستگاه اجرایی بدهکار در خواست خود را در سامانه تسویه و تهاتر ثبت می‌نماید و پس از ثبت توسط سیستم شماره ثبت درخواست تولید می‌شود که متقاضی می‌بایست برای پیگیری‌های بعدی از آن استفاده نماید. (ثبت درخواست درحال حاضر توسط دستگاه بدهکار انجام میشود واینترنتی نمی ‌باشد)

با سلام و وقت بخیر،در خصوص تهاتر مالیات ارزش افزوده، از انجایی که مالیات فوق دو قسم مالیات و عوارض میباشد،آیا عوارض هم قابل تهاتر میباشد یا خیر. با تشکر

پاسخ کارشناسان : با سلام، عوارض موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده متعلق به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بوده و فاقد ردیف درآمدی نزد خزانه‌داری کل کشور می‌باشد لذا پذیرش و احتساب اسناد تسویه خزانه برای عوارض و جرایم آن منطبق با قوانین و مقررات نمی‌باشد لذا عوارض مشمول تسویه نمیباشد. مورد مطروحه قبلا طی نامه شماره 3674/200/ص مورخ 18/3/1399 سازمان امور مالیاتی کشور عنوان گردیده است.

 

آیا در مورد اشخاص متقاضی حقوقی، نیازی به تکمیل اطلاعات مربوط به اشخاص حقیقی (مدیرعامل شرکت) هست؟آیا در مورد اشخاص متقاضی حقوقی، نیازی به تکمیل اطلاعات مربوط به اشخاص حقیقی (مدیرعامل شرکت) هست؟

پاسخ کارشناسان : در تکمیل اطلاعات اشخاص حقوقی یک از آیتم های مورد نیاز، اطلاعات مربوط به شخص حقیقی مربوط (نام مدیر عامل) هست که می‌بایست قبل از تکمیل اطلاعات شخص حقوقی در قسمت اشخاص حقیقی تعریف شود.   

 


گروه دورانV6.1.10.0